sobota, 19 lutego 2011

MAŚLANY CHLEB - "SŁONECZNIK"


"Dziś polecamy pyszny chlebek maślany w kształcie słonecznika :).
Jest naprawdę wspaniały, szczególnie gdy jest jeszcze troszkę cieplutki. Rodzinka była zachwycona nie tylko kształtem chlebka, ale i smakiem. Najlepiej smakuje z miodem, twarożkiem i ze szklaneczką mleka.
W kilka godzin cały chlebek zniknął.... pozostały tylko okruszki....:D".


Składniki:
  • 700g białej mąki
  • 250 g świeżego mleka
  • 120 g masła (stopione)
  • 40g drożdży
  • 2 jajka,
  • 1 łyżeczka soli i cukru
Na wierzch:
  • 1 żółtko
  • 100 g masła
  • 1 łyżka mleka
  • ziarna sezamu, zmielonych migdałów (lub siemienia lnianego)

Jak zrobić chleb:

1. Do ciepłego mleka dodać drożdże i cukier. Przykryć i pozostawić na 20 minut.
2. Mleko dodajemy do mąki, jajek, soli i masła. Wyrobić ciasto i odstawić na 40-50 minut w ciepłe miejsce.
3. Ciasto podzielić na 3 kulki - duża, średnia i mała. 
 

4. Duża kulę podzielić dodatkowo na 5 mniejszych i każdą wyrabiamy, rozkładamy w celu uzyskania okrągłego kształtu na natłuszczonej powierzchni. Smarujemy roztopionym masłem lub margaryną. Każdy placek nakładamy jeden na drugi tylko ostatni – smarujemy po bokach. Warstwy układamy na blaszce na której, będziecie piec chleb. 


 5. Bardzo ostrym nożem, wycinamy 8 trójkątów  pozostawiając  około 1,5 cm na końcu ciasta. Każdą z części odwracamy na zewnątrz.

 
6. Powtarzamy te same czynności, ze średnim kawałkiem ciasta - podzielić na 8 mniejszych kulek itd. Przecinamy znowu w trójkąty, ale tym razem trójkąty wkładamy między „puste” miejsca z przodu (patrz obrazek). Następnie odwijamy. 



7. W środku umieścić najmniejszy kawałek ciasta.


8. Całość smarujemy zmieszanym jajkiem i mlekiem. Posypujemy sezamem, a środkowa kulę posypujemy makiem.


9. Chleb pieczony jest przez 10 minut w temperaturze 200 stopni, a następnie przez 30 minut w temperaturze 180 stopni. W razie potrzeby (w zależności od piekarnika) przykryć chleb folią.



18 komentarzy:

Kubełek Smakowy pisze...

Jakie to proste i pomysłowe. A jakie efektowne. I smaczne. Świetne!

wiosenka27 pisze...

Prześliczny:)

margot pisze...

o tak zdecydowanie piękny wypiek

Kaś pisze...

robi wielkie wrażenie. oderwałabym kilka "listków" i zatopiła w masełku...rozmarzyłam się :)

Majana pisze...

Jest niesamowity!:)

Karmel-itka pisze...

wygląda obłędnie!
cudowny kształt. wspaniale wypieczony.
piękny.

joanna pisze...

Super kształt. Bardzo mi się podoba. Pozdrawiam

Bernadeta pisze...

świetny rewelacyjny bomba!

Aleksandra pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
Asiek pisze...

Ale cudny!! Świetna instrukcja! Koniecznie muszę zrobić!
Pozdrawiam:)

Anonimowy pisze...

Chciałabym w weekend zrobić tak piękny chlebek, ale że jestem początkującym kucharzem mam pytanie. Jaka to jest biała mąka? I ewentualnie czy można użyć jakiejś innej?
Pięknie dziękuję za odpowiedź

Justin&Dorothy pisze...

Biała mąka czyli inaczej mąka pszenna :)

Anonimowy pisze...

Błędnie podano ,że 100 g masła służy do wykańczania wierzchu .Nie piekłam tego chlebka , ale to z pewnością nieporozumienie

Justin&Dorothy pisze...

Z pewnością proszę najpierw spróbować upiec i przekonać się, a następnie pisać, że błędnie podano wagę składników, pozdrawiamy gorąco!

Anonimowy pisze...

no,juz sie piecze;-))ale...listki mi jakos troche wisza,chyba za dlugie zrobilam..noi troche nie taki chyba mi wyszedl,,zobaczymy jak sie upiecze..pirwszy raz nie zawsze sie uda tak jak na rysunku;-))bede usilnie cwiczyła;-)choc nie powiem,,zawsze drozdzwe udaje mi sie,ale sloneczka nie robilam,chodzi mi o wykonanie sloneczka aby,bo do ciasta mam wpare;-))pozdrawiam...

Anonimowy pisze...

Czy do mąki dodaje się masło roztopione i ostudzone, czy nie?

Justin&Dorothy pisze...

Anonimowy: Tak do ciasta dodajemy stopione i schłodzone masło

Margo pisze...

Ale cudo!!!!!!!!Jestem pod wrażeniem!